معرفی لیزرهای با توان بالا
فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

لیزرها از اوایل دههء 1970 با طول موج و حداکثر قدرت خروجی به چهار کلاس و چندزیرکلاس طبقه بندی شده اند. این طبقه بندی لیزرها را براساس توانایی آنها برایتولید صدمه در افراد، از کلاس 1 (عدم خطر در طول استفادهء عادی) تا کلاس 4 (خطر جدیبرای چشمها و پوست) طبقه بندی میکند. دو سیستم طبقه بندی وجود دارند؛ سیستم قدیمیکه قبل از 2002 استفاده میشد، و سیستم بازنگری شده که از 2002 درحال جایگزین شدنبودهاست.

- سیستم طبقه بندی بازنگری شده

--
کلاس 1
اينليزرهابهعلتتوانخروجيوانرژيكم،بيخطرهستندوحتيدرصورتتابشطولانيبهچشمصدمهايواردنميكنندبههمين دليلدستورالعملايمنيخاصيبراياينگروهارائهنشدهاستوعلايماحتياطوهشداردرخصوصاستفادهازاينليزرهابهرويآنهانصبنميگرددتنهاتوصيهميگردددرمحفظهايمنی كاهندهشدتپرتوباشند (˃39 mw) .

--
کلاس 1M
این کلاس برای تمام شرایطاستفاده بجز وقتیکه از طریق ابزار نوری تقویت کننده همچون میکروسکوپ و تلسکوپ عبورداده شود بی‌خطر است. لیزرهای این کلاس پرتوهای با قطر زیاد یا پرتوهایی که واگراهستند تولید میکنند. اگر پرتو مجددا متمرکز شود، خطر لیزرهای کلاس 1M میتواندافزایش پیدا کرده و کلاس محصول تغییر کند. یک لیزر در این کلاس طبقه بندی میشود اگرقدرتی که میتواند از طریق مردمک چشم غیرمسلح عبور کند کمتر از AEL برای کلاس 1باشد، اما قدرتی که میتواند بوسیلهء ابزارهای تقویت کنندهء نوری (مطابق تعریف دراستاندارد) به داخل چشم جمع آوری شود بیشتر از AEL برای کلاس 1 و کمتر از AEL برایکلاس 3B باشد.

--
کلاس 2
کلاس 2 امن است زیرا رفلکس چشم برهم زدن اجازهنمیدهد بیش از 0.25 ثانیه چشم در معرض آن باشد. آن تنها به لیزرهای نور مرئی (400تا 700 نانومتر) اعمال میشود. لیزرهای کلاس 2 به موج پیوستهء 1 میلی وات، یا بیشتراگر زمان انتشار کمتر از 0.25 ثانیه باشد یا اگر نور از نظر فضایی هممان نباشدمحدود میشوند. جلوگیری عمدی از چشم برهم زدن میتواند منجر به صدمهء چشم شود. بسیاریاز اشاره گرهای لیزری و ابزارهای اندازه گیری در کلاس 2 هستند.

--
کلاس 2M
لیزرهای این کلاس اگر از طریق ابزار نوری مشاهده نشوند بخاطر رفلکس چشم برهمزدن بیخطر هستند. همچون کلاس 1M، این به پرتوهای لیزر با قطر زیاد یا واگرایی زیادکه برای آنها میزان نور درحال عبور از مردمک نمیتواند از محدودیت برای کلاس 2 تجاوزکند اعمال میشود.

--
کلاس 3R
این کلاس درصورتیکه با احتیاط استفاده شودامن تلقی میشود. در این کلاس MPE میتواند تجاوز کند، اما با یک ریسک پایین صدمه. لیزرهای نور مرئی پیوسته در کلاس 3R به 5 میلی وات محدود هستند. برای طول موجهایدیگر یا برای لیزرهای پالسی، محدودیت های دیگری تعلق میگیرند.

--
کلاس 3B
لیزر این کلاس اگر چشم بصورت مستقیم در معرض قرار گیرد خطرناک است، اماانعکاس از سطوح پراکنده کننده همچون کاغذ یا سطوح مات دیگر مضر نیست. AEL برایلیزرهای پیوسته در محدودهء طول موج از 315 نانومتر تا مادون قرمز دور 0.5 وات است. برای لیزرهای پالسی بین 400 تا 700 نانومتر، AEL برابر 30 میلی وات است. محدودیتهای دیگری به بقیهء طول موجها و به لیزرهای پالس فوق کوتاه اعمال میشوند. پوششمحافظ چشم معمولا جاییکه مشاهدهء مستقیم لیزر این کلاس ممکن است رخ دهد لازماست.

--
کلاس 4
کلاس 4 خطرناک ترین کلاس لیزر است که شامل تمامی لیزرهاییمیشود که از AEL کلاس 3B تجاوز میکنند. بر اساس تعریف، یک لیزر کلاس 4 میتواند پوسترا بسوزاند، یا بر اثر مشاهدهء مستقیم، انعکاس پراکنده یا غیرمستقیم پرتو موجبصدمهء دائمی ویران کننده به چشم شود. این لیزرها میتوانند مواد سوختنی را مشتعلکنند و بنابراین میتوانند یک ریسک آتش سوزی را داشته باشند.
بیشتر لیزرهایصنعتی، علمی، نظامی، و پزشکی در این مقوله هستند.

لیزرهای توان بالای 100 کیلووات را لیزر توان بالا حساب می کنند که معمولا لیزرها با توان مگاوات کاربردهای صنعتی و نظامی دارند و لیزرها با توان لحظه ای گیگاوات ، پتا وات و اگزا وات کاربرد های علمی و نظامی.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 28 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 9848
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1